2016-01-31 / 12:30:00

New York dag 1

Så tänkte jag börja gå igenom resan. Märker att det blir mycket text så jag får nog dela upp det lite, annars blir det ett vääääldigt långt inlägg.

Dagen före nyårsafton följde familjen med mig till Arlanda efter en rejäl försening av planet, hela 4 timmar. Efter en lång stund i kön till check-in av väskan fick jag en matkupong som plåster på såren som jag använde direkt för middag med familjen. Så småningom checkade jag in och väntade sedan ca 2,5 timme på flygplatsen innan jag äntligen satt mig på min plats på flygplanet. Till min förtjusning fanns en pekskärm vid varje plats så jag kunde roa mig med att se film under resan. När vi väl landade fick planet cirkulera runt en bra stund (räknade ut att vi blev ungefär en timme försenade, ej inräknat de första 4 timmarna) innan vi fick gå av planet.

Inför resan var man tvungen att ansöka om ESTA för att överhuvudtaget få komma in i landet, och på planet delades små lappar ut där man skulle skriva i om man hade med sig märkliga föremål (frukt, kryp eller varor för försäljning t.ex.) där man även skulle uppge personuppgifter tillsammans med adressen för resmålet. Självklart hade jag totalt glömt bort att skriva upp adressen och något internet att surfa på med mobilen var inte att tala om. Jag hade ingen möjlighet att kontakta Therese för att fråga heller och då vi var försenade visste jag att hon skulle undra var jag egentligen befann mig. Efter en lång stunds köande kom jag fram till "kassorna" där jag fick be om hjälp med att hitta min adress. Två tjejer som arbetade på flygplatsen kom till undsättning, jag fick låna den enes mobiltelefon och kunde leta upp adressen så jag kom äntligen kunde hämta min väska och bege mig från flygplatsen. För att belysa hur lång tid det tog kan jag berätta att de t.o.m. plockat av min resväska från bandet och ställt den bredvid, haha.

Stressad, trött och svettig lyckades jag få tag på en taxi. Chauffören bröt ordentligt på något språk men var trevlig och vi pratade om lite allt möjligt. Adressen jag skulle till hade han ingen aning om så jag fick knappa in den på hans mobil, det var med andra ord kartapplikationen som fick agera GPS. Under tiden blev vi nästan påkörda av en lastbil när han höll på att missa en avfart (hjärtat i halsgropen), och kvarteren vi åkte genom blev ruffigare och ruffigare. Till slut hittade vi gatan, konstaterade att han glömt starta taxametern och kom överens om ett pris, för att sedan märka att hans kortläsare inte fungerade. Tack och lov hade mamma och pappa givit mig amerikanska sedlar i julklapp, vilka kom väl till pass. Sedan var han snäll nog att hjälpa mig hitta rätt dörr vilket inte var det lättaste. Till slut fick jag låna hans telefon för att kontakta Therese på facebook så hon kunde komma ner och öppna åt mig. Klockan var alltså halv fem på morgonen när jag äntligen kunde slänga mig på sängen och få ett par timmars sömn.

Utsikten från vardagsrummet i Brooklyn. Vi hyrde rummet av ett par i 28-årsåldern, deras lägenhet är en gammal fabrikslokal med stora fönster och högt i tak. Golvet var knarrigt och hemmet hade en ganska rustik look som synes, men det var väldigt charmigt.

Dagen efter var vi väldigt sega efter endast ett par timmars sömn. Vi ville äta frukost ute någonstans men de ställen vi hittade var proppfulla så vi köpte istället lite mat i affären en liten bit bort från lägenheten. Allt i affären var ekologiskt och priset därefter, men det var så nära hem att vi handlade det mesta där under vistelsen. Vi gick hem, åt lite och kollade lite film i sängen. Efter att ha sovit en stund började vi göra oss i ordning för att ta oss in mot manhattan via subway, där vi bokat bord på en sushirestaurang. Väl inne på manhattan var det många avspärrningar och poliser (pga det stora evenemanget på times square) så vi kom först nästan inte in på restaurangen, då det befann sig inom en avspärrning. Polisen släppte till slut in oss och väl inne på restaurangen visar det sig att vi bokat bord på en helt annan restaurang, men vid det laget var vi så hungriga att vi inte orkade leta upp rätt restaurang utan beställde in mat.

Vid 9-tiden begav vi oss mot Parkview Lounge där vi köpt biljetter för ett nyårsevenemang. Det är beläget i en stor galleria vid Columbus Circle, väldigt maffig lokal med fin utsikt. Vi var osäkra på vad vi skulle göra på nyår och priserna sköt i höjden allteftersom dagen närmade sig, så till slut blev det just detta evenemang. Vi förväntade oss något mer lounge-liknande, någonstans man kunde sitta och bara prata, men det fanns inte utrymme att sitta om man inte köpt VIP-bord. Det var i alla fall öppen bar och det serverades hors d'oeuvres, och det var väldigt mycket folk. Vi dansade en del och begav oss hemåt runt ett-tiden, där vi hade lite problem att hitta rätt subwaytåg men till slut var vi hemma och kunde sova gott.

Kategori: Allmänt //
0 kommentar/er

Innan du kommenterar...
- Reklam raderas direkt, likaså spammeddelanden.